Klein Nederland - Reisverslag uit Maloyaroslavets, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu Klein Nederland - Reisverslag uit Maloyaroslavets, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu

Klein Nederland

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

14 Juni 2019 | Rusland, Maloyaroslavets

In mei zijn Anna en ik op een korte vakantie geweest naar Pereslavl-Zalesky, Veliky Rostov en Yaroslavl. Deze plaatsen liggen in de "Gouden Ring"; een gebied met de oudste steden van Rusland. Naast de tientallen kerken en kloosters van soms bijna 1000 jaar oud, was ook de natuur prachtig. We verbleven in een B&B direct aan het meer van Pereslavl en vlak naast het bos.

Prachtig allemaal, maar ik viel van verbazing van mijn (auto)stoel toen we aankwamen. Dit gebied is een soort klein Nederland! De verdedigingswerken in Rostov en Pereslavl zijn ontworpen door Nederlanders en bestaan uit bolwerken en grachten in een ster-vorm. In Pereslavl is een Nederlands hotel-restaurant, geïnspireerd op de vissershuisjes in Volendam. Het grappige is dat opschriften op het restaurant en het menu meerendeels Duits zijn. Niemand kent hier toch het verschil, of...misschien is dat ook geïnspireerd op Volendam!

Maar dat was nog niet alles, naast dat je Nederlandse drop kunt kopen (zie je nergens in Rusland) heet de lokale kaas: "Leeuwarden". Oude Leeuwarden, jonge Leeuwarden, Leeuwarden komijn, enzovoort. Wat was dat apart om te zien! Uit nieuwsgierigheid zijn we naar de kaasboerderij gegaan. Het bleek dat de eigenaar ooit in Leeuwarden had gestudeerd en in Friesland kaas had leren maken. Toevallig!

De link naar Nederland van deze regio komt niet door deze kaasboer, maar door tsaar Peter de Grote en gaat meer dan 300 jaar terug. Als jongeman woonde hij in Nederland, waar hij schepen leerde bouwen. Weer in Rusland bouwde hij de eerste Russische vloot op het meer van Pereslavl samen met vele Nederlanders die met hem mee waren gegaan. Velen bleven en laten tot op vandaag hun sporen achter.

Voordat we naar Pereslavl ging wist ik dat niet; ik ben niet zo vaak verbaasd geweest op vakantie!

• 18 December 2020 - 11:07

Lume Jagersma:

He Wim

Hoe gaat het daar nu met jullie ik al bijna anderhalf jaar niks meer gehoord.
    Bij ons gaat het goed maar daar bij jullie dan.

Mvg

Lume

• 09 Augustus 2022 - 10:15

Lume Jagersma:

he Wim

Hoe is het daar in Rusland?