Andijviestamppot met spekblokjes - Reisverslag uit Maloyaroslavets, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu Andijviestamppot met spekblokjes - Reisverslag uit Maloyaroslavets, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu

Andijviestamppot met spekblokjes

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

16 November 2018 | Rusland, Maloyaroslavets

Andijviestamppot met spekblokjes. Zou je dat in Rusland kunnen maken? Na drie maanden hier (wat gaat dat snel!) heb ik wel gemerkt welke producten je hier wel en niet kunt kopen. In het kort: gelukkig is hier veel te koop en kunnen we goed gevarieerd eten. Maar er zijn ook diverse producten niet of moeilijk te krijgen, daarover zal ik in deze blog meer vertellen.

Wat is nu typisch Nederlands? Een boterham met kaas, denk ik. Jammer genoeg vind ik veel brood hier niet lekker. Het heeft geen smaak en is erg droog, het valt volledig als kruimels uit elkaar. Na een poosje zoeken, hebben we een bakker gevonden waar ze wel goed brood verkopen. Het is gemaakt van rogge en lijkt op Brabants roggebrood, zoals ik me dat herinner. Het is vaak nog heet als je het koopt en blijft in ieder geval een paar dagen goed. Anders, maar het smaakt prima. Goede Russische kaas heb ik nog niet kunnen vinden, misschien is er een reden waarom Nederlandse kaas overal op de wereld zo geliefd is...

In Nederland liggen tientallen, misschien meer dan honderd soorten voorverpakt vlees in de supermarkt. Hier niet, gemarineerd vlees verkoopt men niet en eigenlijk alleen saucijsjes, kip en varkensfilet kun je voorverpakt kopen. De rest hakt de slager van een homp vlees. Ik heb hier inmiddels een stuk spek gekocht. Van 3 kilo, inclusief ribben en huid. Of een schapenpoot, ook van een kilo of 3. Dan komt een slagersmes thuis goed van pas en verwerk je alles naar porties, voor in de vriezer. Het heeft wel wat, vind ik.

Vanwege de sancties komen er geen verse groenten en fruit uit de EU, de meeste verse producten komen daarom (inmiddels) uit Rusland zelf, uit China, Afrika en Zuid-Amerika. Sommige groenten zijn hier niet te koop, zoals spinazie, boerenkool, andijvie of rode peper. Sperziebonen en broccoli vind je alleen bevroren en prei en champignons zijn ongeveer drie keer zo duur als in Nederland.

Ik mag graag koken en het is leuk om gerechten te maken, waarbij je moet improviseren. Zo zijn er geen Indonesische ingrediënten te koop, maar na een paar halve pogingen heb ik inmiddels goed gelukte bami en nasi kunnen maken. Dit met verse kruiden en zelfgekookte ketjap manis. Hiernaast heb ik met moeite knolselderij gevonden en gele spliterwten, dus hebben we ook Hollandse snert kunnen eten, hetzij zonder rookworst. Maarja, andijviestamppot is lastig improviseren, zonder andijvie en gerookte spekblokjes...

Uiteraard zijn er meer specifieke producten niet te krijgen (yoghurt, vla, bakvet, frituurvet en vrijwel alle vette snacks die daaruit komen), maar er zijn ook veel verrassende producten juist wél te koop. Daarover zal ik de volgende keer meer vertellen. Eén puntje van de sluier licht ik alvast op; ik heb een foto toegevoegd van "Hollandse wafels", die te koop zijn in vrijwel elke supermarkt!

  • 19 November 2018 - 12:03

    Bert:

    Hallo Wim,

    Hoe gaat het daar, je draai inmiddels een beetje gevonden?
    Ja, de tijd vliegt, heb ook het idee dat je nog maar net weg bent.

    Hier is het (gelukkig) weer tijd voor de stampotten. Rookworst en spekjes in overvloed, eigenlijk hebben we hier veel te veel keus, 6 soorten rookworst en 4 soorten spekbkokjes. Je zal hier maar boodschappen moeten doen met zoveel keus.
    Maar wij eten vanavond lekker zuurkoolstampot met spekjes, rozijnen,appel en Unox XL rookworst. Misschien dat je nu weer wat heimwee krijgt en ons binnenkort komt bezoeken.

    Groetjes Bert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 09 Aug. 2018
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 9160

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 31 December 2020

Rusland

Landen bezocht: