Sint-Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu Sint-Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu

Sint-Petersburg

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

16 Oktober 2018 | Rusland, Sint-Petersburg

Zoals in mijn vorige bericht al even geschreven, zal ik wat meer over Sint-Petersburg (Spb) vertellen. Ik ben inmiddels vele keren in deze stad geweest en heb het geluk gehad dat vrienden mij hun prachtige stad en de omgeving hebben laten zien. Je kunt zien dat de stad ontzettend rijk is (geweest) en de grote hoeveelheid paleizen, musea, kerken en andere gebouwen zien er nog steeds prachtig uit.

Tsaar Peter de Grote heeft de stad gesticht in 1703 en weten jullie welke stad als voorbeeld heeft gediend? Amsterdam! Het centrum van Spb is gepland aangelegd naar Nederlands voorbeeld, met diverse grachtengordels. Langs de grachten staan ook pakhuizen en paleizen, maar de bouwstijl is nieuwer dan in Nederland (neoclassicisme).

Elke toerist, dus ook ik, gaat naar de Hermitage. Dit museum is gigantisch. Ik ben er inmiddels 3 keer geweest en heb er misschien 20 uur rondgelopen en nog niet elke ruimte gezien. In het Rijksmuseum hangen enkele schilderen van Rembrandt en van Gogh, in de Hermitage tientallen. Er is een hele afdeling met Nederlandse kunst, vooral van schilders die ik herken vanwege straatnamen in Nederland...

Andere plekken om te bezoeken zijn onder andere de paleizen in Peterhof, Poesjkin en Pavlovsk en de Kazanskiy kathedraal en de kerk van de Verlosser op het bloed (met die kleurige koepels).

Tenslotte vind ik ook de metro erg interessant. Vrijwel elk station is een museum op zich, met marmer, muurschilderingen, beelden en kroonluchters. Het metrosysteem is gemiddeld het diepste ter wereld (~80 meter). Met de roltrap naar beneden duurt zo'n 5 minuten.

Ik kan maar enkele foto's toevoegen, dus ik heb een paar foto's van de afgelopen week toegevoegd. Ik ben deze week niet bij de toeristische attracties geweest, maar foto's daarvan zijn makkelijk via Google te vinden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 09 Aug. 2018
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 9158

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 31 December 2020

Rusland

Landen bezocht: