Haring onder een bontjas - Reisverslag uit Maloyaroslavets, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu Haring onder een bontjas - Reisverslag uit Maloyaroslavets, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu

Haring onder een bontjas

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

13 December 2018 | Rusland, Maloyaroslavets

Haring onder een bontjas is gelukkig niet mijn nieuwe bijnaam in Rusland (waar het inmiddels wel sneeuwt en vriest), maar een typisch Russisch gerecht. In mijn vorige blog heb ik geschreven over welk eten je hier niet kunt kopen, maar er zijn ook (veel) dingen die we in Nederland niet kennen en waar ik nu graag van mag eten!

Wat voor mij typisch Russisch is, is dille. Dit kun je in NL wel kopen, maar ik gebruikte het nooit. Hier gooit men dille door en vrijwel alles. Dille is voor mij de smaak van Rusland. Iets anders wat men bij alles eet, is smetana. Dit is zuivelsaus en lijkt op creme fraiche, maar minder vet en zuur. Ze eten dit onder andere bij aardappels, in plaats van onze jus. Ik heb liever jus.

Naast de Nederlandse dingen die we (proberen te) koken, maakt Anna ook vaak Russische gerechten. Iets makkelijks zijn pelmeni en vareniki, gevulde pasta met bijvoorbeeld vlees, aardappels of champignons. Veel andere Russische gerechten bevatten kool of bietjes. Daar was ik in Nederland geen grote fan van, maar hier kan men dit over het algemeen lekker klaarmaken. Zo eten we regelmatig borsj (bietensoep) of sjie (koolsoep), gevulde soepen met aardappels en vlees, of salade van rauwe kool (coleslaw). Een ander lekker gerecht is "haring onder een bontjas", een soort salade met zoute haring, wortel, bietjes en mayonaise. Wanneer je van haring houdt, is dit een tip om eens te maken!

Wodka is natuurlijk heel Russisch. Ik heb een foto van internet toegevoegd, hoe een wodkaschap er in de supermarkt ongeveer uitziet. Minimaal 100 soorten. Maar ik heb er nog niet één gekocht, voor mij smaakt wodka als benzine en ik begrijp de drinktraditie niet (een paar keer atten, in plaats van lekker doordrinken). De meeste jongeren die ik tegenkom drinken überhaupt geen alcohol (dat ben ik niet NL niet vaak tegengekomen!) of bier. Gelukkig is bier nu makkelijk te krijgen, in elke supermarkt ook wel 100 merken denk ik. Dit is deels Russisch bier, wat vaak goed te drinken is, maar eigenlijk ook altijd Heineken, Grolsch, Amstel en Bavaria en vele Duitse, Belgische en andere Europese bieren.

Tenslotte ben ik nog steeds niet bekomen van één verschil. Namelijk: naturel chips hoort in een rode zak, paprika in een donkerblauwe en bolognese in een groene. Toch? Hier weet men dat blijkbaar niet, de kleur hangt gewoon van het merk af. Zelfs Lays houdt zich niet aan deze wet, hun naturel chips zit in een goudkleurige zak en paprika in een rode. Een schande! ;)

De volgende keer zal ik wat schrijven over waar ik me gedurende dag mee bezighoud. Ik heb nog geen werk, maar ben bezig met veel leuke dingen!

ps. Met al dat eten moet ook bewogen worden, bij de foto's heb ik daarvan een bewijs toegevoegd.

  • 13 December 2018 - 21:10

    Meeny Van Der Veen:

    He hallo,
    Echt heel leuk om jullie in Rusland te volgen.
    Wat schrijf je prachtige verslagen over jullie leven daar.
    Super leuk!
    Groeten en heel veel geluk samen in het verre Rusland.

  • 18 December 2018 - 15:24

    Henk Veenstra:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag vandaag!!!

    Ja heel mooi dat je je belevenissen met ons deelt op deze manier. Dit geeft ons een indruk van het leven in Rusland. Ik denk dat ik wel een soort cultuurshock zou krijgen. Des te meer respect heb ik voor je beslissing deze grote stap te zetten. We wensen jullie heel veel succes daar. Hopelijk heeft Anna wel een (korte?) kerstvakantie.

    Liefdevolle groet van je vader.

  • 19 December 2018 - 08:48

    Henk Veenstra:

    Vorige mail natuurlijk ook namens je lieve moeder.

    Groetjes pa en ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 09 Aug. 2018
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 9157

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 31 December 2020

Rusland

Landen bezocht: