Wachten wachten en nog eens wachten - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu Wachten wachten en nog eens wachten - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Wim - WaarBenJij.nu

Wachten wachten en nog eens wachten

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 Oktober 2018 | Rusland, Sint-Petersburg

Wachten is mijn minst favoriete bezigheid, maar afgelopen donderdag was het het waard. Ik heb mijn verblijfsvergunning ontvangen!

Ik ben vorige week woensdag met een nachttrein van Maloyaroslavets naar Sint Petersburg gereisd. Gelukkig rijdt er een directe trein (Bryansk-St Petersburg), zodat ik niet met lastige overstappen in Moskou zat.

Die morgen ben ik direct naar het kantoor van de Russische IND gegaan. Van dat kantoor gaan de deuren om 8.00 uur open en delen ze bonnetjes met een nummer uit (zoals bij het postkantoor vroeger). Er zijn 200 bonnetjes, meer mensen kunnen niet worden geholpen per dag. In februari bij mijn aanmelding bleek dat je al om 6.00 uur 's morgens buiten in de rij moest staan, om één van die 200 bonnetjes te kunnen ontvangen. Donderdag kwam ik er pas om 11.30 uur aan, dus ik nam aan dat ik geen bonnetje meer zou krijgen.

Men had pauze, maar een dame zei dat ik tot 14.00 uur kon wachten en dat ze dan misschien nog bonnetjes zouden uitdelen, als er nog over waren. Ik wachtte tot 14.00 uur op een stalen bankje, maar met resultaat. Er waren nog een paar bonnetjes en ik kreeg één. Nadat ik op zestig voorgangers had gewacht, was ik rond 16.00 uur aan de beurt. Een vriendelijk meisje hielp me met mijn documenten en vertelde welke dingen ik moest aanpassen (je moet wat documenten invullen en degene die dat in 1x goed doet, moet nog geboren worden). Uiteindelijk heeft ze alles ingenomen en zei ze dat mijn paspoort met verblijfsvergunning en speciaal uitreisvisum om 18.30 uur klaar zou zijn. Het geluk kon niet op die dag, om 18.25 was het al klaar. Scheelt toch mooi 5 minuten.

Toch ben ik heel tevreden. Op internet las ik dat het soms dagen of weken kan duren voordat je je paspoort met vergunning terugkrijgt. En ik was bang dat ik meerdere keren voor 6.00 's morgens buiten bij dat kantoor moest gaan wachten. Niets van dat alles, ik heb mijn vergunning al op mijn aankomstdag gekregen :)

Ik heb een paar foto's van die dag toegevoegd.

In mijn volgende post zal ik wat foto's van Sint-Petersburg toevoegen.

  • 09 Oktober 2018 - 05:53

    Lume:

    He Wim
    Wat leuk dat dit toch redelijk snel kon worden afgerond en nu kan je dus weer verder.

  • 09 Oktober 2018 - 18:20

    Marco:

    Voor jou hebben ze waarschijnlijk de spoedprocedure gehanteerd. ;-)

  • 18 Oktober 2018 - 07:39

    Ton:

    Ze zijn wel blij met jou daar in Rusland, dat blijkt wel weer. :) Leuk om je verhalen te lezen Wim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 09 Aug. 2018
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 9150

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 31 December 2020

Rusland

Landen bezocht: